Street food – er det din vej frem?

Thomas Hahn-Petersen
Thomas Hahn-Petersen
COO & Co-founder @ Clever Cost

Kunderne er vilde med street food 🤩

Street food-markeder er de seneste år spiret frem mange steder i landet. Blandt de største kan nævnes Reffen på Refshaleøen, odenseanske Storms Pakhus samt Aarhus Street Food.

Men hvad er det så ved street food, der tiltaler kunder?

For de fleste er det muligheden for at prøve lækre og autentiske retter fra mange forskellige kulinariske verdenshjørner. Konceptet betegner mad lavet med få rene råvarer, serveret på en uprætentiøs og uformel måde, og kan ofte spises stående og med fingrene imens du er på farten. Altså, street food.

Den optimale start i restaurationsbranchen? 🤔

Nu har vi fået fastlagt, hvorfor street food er blevet så populært blandt danske forbrugere. Men hvorfor kan det være den rette løsning for dig som restauratør?

Street food kan være en god mulighed for dig – uanset om du ser det som din vej ind på markedet, eller har et ønske om at ekspandere din nuværende forretning.

For det første er street food et billigt alternativ til at åbne et mere traditionelt spisested. Der er billigere husleje, og kræver ikke samme opsætning i form af eksempelvis renovation og klargørelse. Du vil typisk også have færre personaleudgifter. Du behøver heller ikke at tænke på ting som plads til servering og toiletfaciliteter, da ejerne af markederne tager sig af disse fællesområder. Heller ikke drikkevarer eller alkoholbevilling behøver du at tænke på. Du kan bogstaveligt bare fokusere på at lave lækker mad med et fedt koncept.

Jesper Møller, ejer af Julian Group, der bl.a. driver street food-markederne Reffen og Storms Pakhus, har tidligere udtalt til Deloitte:

”Vi har haft succesfulde selvstændige køkkenchefer, som er startet med mel, æg, et par kageruller og en gryde for at lave pasta i lange baner. Udviklingen af deres forretning er sket gradvist, og efter et par år har de kunnet åbne deres egen restaurant.”

”Da initialomkostningerne er lavere ved at åbne en street food-bod end en klassisk restaurant, er det nemmere at få en fornuftig omsætning hurtigt. Det gør det lettere at starte egen virksomhed, selvom det er en lang og hård rejse.”

Street food bugner af fordele 🤩

Et mindre køkken vil for de fleste betyde en smallere menu med færre ingredienser. Det giver dig mulighed for at effektivisere dit varelager og minimere spild. Det vil også gøre dig i stand til at lave hurtige op- og nedjusteringer, hvis efterspørgslen ændrer sig.

Samtidig gør ejerne af markederne typisk også meget for at tiltrække kunder – og dermed omsætning. Det kan være arrangementer med musik, stand-up, sport på storskærm osv. På den måde kan du fokusere på at lave lækker street food, og ikke tænke så meget på at markedsføre din forretning.

Det perfekte supplement til dit spisested 😎

Et sekundært spisested kan eksponere dig for kunder, som du, af den ene eller anden årsag, normalt ikke ville have. Du får gavn af, at besøgende på street food-markeder ofte er villige til at udvide sine kulinariske horisonter. En tilstedeværelse på et food-marked kan gøre meget for at sprede budskabet om din lækre mad.

Generelt vil du som stadeholder på et food-marked få et solidt fundament som supplement til dit primære spisested.

Hvis du sidder med en drøm om at udvide din forretning til et eller flere spisesteder, har du måske interesse i et af vores andre blogindlæg.

 

Billede af en restauratør, der rækker en bakke street food frem mod en kunde

Der er mange ting at holde styr på 😵

Nu sidder du måske og bliver fristet af de muligheder, som street food-markederne tilbyder. Har du styr på alt det, der kræves, for at dit kommende spisested vil brillere?

For det første skal du selvfølgelig have noget velsmagende mad, som passer ind i idéen om street food. En kombination af smag og æstetik er et godt skridt i den rigtige retning.

Det ville være fedt, hvis du kunne bruge hele dit fokus på at slynge lækre retter over disken og skabe et fedt univers. Dog er der også det økonomiske aspekt, som mange restauratører desværre hurtigt drukner i. Der er rigtigt mange ting at holde styr på.

Ved du eksempelvis hvordan du kan udregne hvad det koster dig at lave hver ret?

Og hvordan skal du lige få overblik over dækningsgraderne på din menu?

Du behøver ikke at gøre alt selv 😅

Der er heldigvis hjælp at hente, så du kan fokusere din tid hvor du helst vil – i køkkenet med kunder ude foran din spisested, frem for på kontoret.

Hos Clever Cost har vi udviklet et system, som gør det meget nemmere for dig at skabe overblik over dine udgifter. Vi kan digitalisere dine fakturaer på den nemme måde, give overblik over leverandører og deres priser, automatisere dine dækningsgrader ved ændrede indkøbspriser og meget mere.

Kort fortalt får du overblik som aldrig før – helt ned på produktniveau.

Lad dine street food-drømme spire i dag 🎉

Hvis du allerede er restauratør, er det en fantastisk mulighed for at få effektiviseret din økonomi. På den måde er du sikker på, at det hele kører, hvis du sidder med drømmen om at generere indkomst fra dit eget street food-sted.

Hvis du ser street food-markedet som din vej ind i restaurationsbranchen, har du et redskab ved hånden, som sikrer, at du fra start har overblik over noget, som for de fleste nystartede kan være meget komplekst.

Vi tilbyder 30 dages gratis prøveperiode hos Clever Cost. Helt uden begrænsninger, binding eller kreditkort.

Kontakt os, hvis du har spørgsmål.

Lad Clever Cost hjælpe dig videre med drømmen allerede i dag. 🤩

Billede af en plante der spirer

Calculate your take-away costs

Play Video

Creation of product types

Play Video

Create your sale items

Play Video

Link your duplicate products

Play Video

Integrate with E-conomic

Play Video

Using the Invoice scanner

Play Video