Oplever du svindel og humbug?
Aftalte priser eller øgede omkostninger?
Som restauratør er det uundgåeligt ikke at have leverandører. Dette skyldes, at leverandører er din restaurants kilde til råvarer. Uden leverandører vil du mere eller mindre ikke have råvarer til din restaurant, medmindre du gik ned i din lokale dagligvarebutik og købte stort ind hver dag. Det er både tidskrævende og uoverskueligt, da det både tager en masse tid samt hver enkelt råvare skal gøres op hver dag.
Med leverandører er du sikker på at modtage de råvarer, som du har brug for i din restaurant. Eller, det skulle man i hvert fald tro. Mange restauratører har stået i en situation, hvor flere af deres varer ikke er blevet leveret, eller at leverandørerne har presset priserne i vejret. Det koster restauranterne dyrt, da de ikke kun mister penge på varer, de ikke har modtaget. De mister samtidig penge på retter, der ikke kan laves og sælges.
Det sker også af og til, at leverandørerne ikke kan levere alle råvarer i den bestilte mængde. Derfor kan det ske, at de supplerer med råvarer af anden kvalitet. Det kan påvirke din restaurants troværdighed og pålidelighed, hvis leverandørerne ikke drøfter det med dig. Især fordi du står til ansvar for de retter, du serverer for dine kunder
Prisstigninger rammer også dine leverandører 🚚
Når udefrakommende faktorer presser priserne på diverse råvarer eller giver mangel på samme, så lægges der ekstra pres på leverandørerne. Leverandørerne kan selv miste penge på varerne, hvis de pludseligt købes til højere priser end de sælges.
Deres indkøbspris er dermed højere end salgsprisen, hvilket ender med underskud hos leverandørerne. De ser sig derfor nødsagede til at hæve priserne for at kunne skaffe overskud og sorte tal på bundlinjen.
Det er dog ikke altid, at disse prisreguleringer afspejler prisudviklingen på råvarerne. Derfor er det vigtigt, at du som restauratør er opmærksom på prisstigninger, da prisstigninger kan give din restaurant stort underskud på sigt, hvis de ikke opdages. Det er derfor altid vigtigt, at du er opmærksom på priserne på dine råvarer.
Få råvarer til faste priser
Hvordan sikrer du så lige, at du får dine råvarer til faste priser?
Før du indgår aftaler med dine leverandører, er det en god idé, at du undersøger markedet af leverandører.
Hvilke leverandører leverer til restaurationsbranchen?
Og hvilke grossister har et godt ry i branchen?
Derudover kan du indhente tilbud hos flere leverandører og sammenligne priserne. På denne måde finder du ud af, hvilken leverandør der er mest omkostningseffektiv og tilbyder konkurrencedygtige priser.
Lidt om leverandøraftaler
Når du indgår aftaler med leverandører, er det en rigtig god idé at få lavet en leverandøraftale. Det skyldes, at aftalen sikrer:
Rammerne for samarbejde
Rollerne
Ansvarsfordelingen
Aftalens parter
Varer, der leveres
Leveringstid og -sted
Priser og betalingsvilkår
Kontraktlængde
Leverandøraftalen giver begge parter sikkerhed og vished. Skulle der derfor opstå en situation mellem parterne, så har I altid mulighed for at gå tilbage til leverandøraftalen, da den definerer jeres samarbejde.
Sørg samtidig for at leverandøraftalen er skriftlig, da du som restauratør, uden en skriftlig aftale, risikerer at miste penge og samarbejde. I værste fald kan det gå ud over eksistensen af din restaurant.
Vil du læse mere eller har du brug for hjælp til at oprette en leverandøraftale, så har Advodan skrevet en artikel om emnet.
Opnå stærke relationer og prisforhandling
Ligesom gode og langvarige relationer skaber stærke venskaber, kan langvarige relationer og godt samarbejde med dine leverandører skabe tillid og gensidig respekt. Det kan føre til, at dine leverandører er mere tilbøjelige til at levere dine varer til de aftalte priser og levere en god kvalitet. Samtidig åbner det også op for prisforhandlinger, hvor leverandører er tilbøjelig til at levere dine råvarer til endnu bedre priser.
Skulle gode relationer til dine leverandører ikke hjælpe med at give bedre råvarepriser, så er der andre metoder. Det er særligt effektivt, hvis du kan vise, at der er alternative leverandører med mere konkurrencedygtige priser på markedet. Så kan leverandørerne enten være nødsagede til at sænke priserne, eller du kan søge nye leverandører til dine råvarer.
Overvågning af priser 🔎
For at sikre at du får dine råvarer til de bedste priser, bør du overvåge markedet. Ved at holde dig opdateret om markedstendenser og prisændringer, er du bedre forberedt til at forhandle priser og identificere eventuelle uretmæssige prisændringer fra dine leverandører.
Derudover bør du nøje kontrollere fakturaer og sikre, at dine priser svarer til dine leverandøraftaler. Her skal du rapportere eventuelle afvigelser, fejl eller prisændringer til leverandørerne med det samme, så der bliver rettet op på dem. Gør du ikke dette, går du hen og bruger flere penge, end det der er aftalt og afsat i dit budget.
Clever Cost to the rescue 🦸♀️
Lidt overvældet? Bare rolig!
Det kan være tidskrævende at skulle overvåge dine fakturaer nøje og samtidig holde dig opdateret på markedstendenser og prisændringer. Der er mange priser at holde styr på.
Ønsker du en prisoversigt af dine råvarer, så kan Clever Cost hjælpe dig. Clever Cost giver et dynamisk overblik over dine udgifter, leverandører, produkter og overskudsgrader samtidig med, at du digitaliserer dine fakturaer. Vi læser hver eneste linje på dine fakturaer, så du til enhver tid har overblik over dine råvarepriser. Samtidig kan du se prisændringerne for det enkelte produkt løbende. Du har desuden også mulighed for at få forslag til leverandører med mere konkurrencedygtige priser og/eller bedre kvalitet.
Er du klar til at sikre faste priser?
Du kan prøve Clever Cost gratis i 30 dage.
Under prøveperioden er alle funktioner tilgængelige.
Vi ser frem til at hjælpe dig med at skabe en endnu mere profitabel forretning.
Start din gratis prøveperiode hos Clever Cost i dag.