Prisfastsættelse kan være udfordrende 😵
Kender du udfordringen?
For mange restauratører kan det være svært at finde ud af, om de priser, de sætter på deres menu, giver en optimal dækningsgrad. Salget af retter skal dække størstedelen af virksomhedens omkostninger, både de faste og variable. Men det skal ikke kun dække omkostningerne – det skal også gerne ende med et overskud, så du har en sund forretning.
Så hvad skal du gøre for at finde den gyldne middelvej?
Dækningsgrad – din nøgle til succes? 🤩
Når man driver en virksomhed, er det yderst vigtigt at holde øje med dækningsgraden. Dette skyldes, at dækningsgraden viser, hvor meget af omsætningen, der kan dække de faste omkostninger. Står din virksomhed med en høj dækningsgrad, så er du godt stillet. Jo højere, desto bedre. Men hvordan kan du sikre, at priserne på dine menuer giver en optimal dækningsgrad? Lad os bryde det ned.
Beregning af dækningsgrad og dækningsbidrag 🤔
For at beregne din virksomheds dækningsgrad skal du kende to ting: dækningsbidraget og den samlede omsætning. Har du disse tal ved hånden? Fantastisk! Hvis ikke, så lad os finde dem sammen.
Omsætning – variable omkostninger = dækningsbidrag
Har du eksempelvis en omsætning på 140.267,50 kr. og variable omkostninger på 86.565,25 kr., så vil dit dækningsbidrag være:
140.267,50-86.565,25 = 53.702,25 kr.
Det er nu muligt at beregne din virksomheds dækningsgrad vha. følgende formel:
Dækningsbidrag – omsætning x 100 = dækningsgrad
Vi fortsætter med tallene fra ovenstående eksempel. I dette tilfælde vil dækningsgraden dermed være:
53.702,25 – 140.267,50 x 100 = 38,29%
En lille øvelse:
Tag en burger eller anden ret fra dit menukort og prøv at beregne dækningsbidraget for den. Du skal blot kende alle produktionsomkostningerne for denne ret. Dette inkluderer prisen på hver råvare, der benyttes i retten, prisen for emballage og evt. fragt/levering. Disse omkostninger trækkes derefter fra salgsprisen, så du til sidst ender med dækningsbidraget for din burger.
Salgspris – produktionsomkostninger – (emballage + fragt) = dækningsbidrag
Ingrediens | Pris | Forbrug |
Mel | Kr. 10/kg | 30g |
Hakket Oksekød | Kr. 20/kg | 100g |
Olivenolie | Kr. 67/l | 15ml |
Osv. |
For at beregne dækningsgraden på din burger benyttes følgende formel:
Dækningsbidrag – salgspris x 100 = dækningsgrad
Bare rolig! Når du først er kommet godt i gang og har lavet øvelsen nogle gange, er matematikken knap så kompliceret. Udfordringen ligger i din tid, da denne øvelse skal udføres ugentligt for at være retvisende. Hvis du eksempelvis bruger et Excel-ark (her er en gratis simpel skabelon), som kan være et glimrende hjælpemiddel, skal dette opdateres hver gang du får en ny faktura med nye priser. Det har du sjældent tid til. Hvad gør du så?
Digitalisering og automatisering til tjeneste 🦸♀️
For at gøre det hele mere overskueligt, har vi udviklet et specifikt værktøj til din branche. Clever Cost giver dig et dynamisk overblik over dine udgifter, leverandører, produkter og overskudsgrader samtidig med, at du digitaliserer dine fakturaer. Du behøver kun at sætte dine retter op én gang, herefter kører alt automatisk.
Systemet holder samtidig styr på alle dine produkter og indkøb. Clever Cost’s unikke produktbaserede dataudtræk giver dig en indsigt, som du aldrig har haft før, uden du skal bruge timer foran computeren i Excel.
Vores system beregner prisen, dækningsbidraget og dækningsgraden for dine salgsvarer, så du kan koncentrere dig om andre områder i din forretning, som eksempelvis at holde dine kunder glade, lave god mad eller markedsføre din restaurant.
Hvordan sikrer du en profitabel forretning? 💰
Ved at holde styr på dine omkostninger, dækningsbidrag og dækningsgrader, kan du justere dine priser og optimere din virksomhed for at sikre en profitabel forretning. Du er dermed sikker på, at din virksomhed altid har sorte tal på bundlinjen og kommer ud med et overskud hvert år. Clever Cost hjælper dig med brugbar indsigt hele vejen og sender dig opdateringer og notifikationer, hvis noget ikke er, som det skal være.
Skulle din virksomhed på et tidspunkt ende med en lav dækningsgrad, så er der hjælp at hente. Overordnet har du to muligheder:
-
- Du kan mindste dine omkostninger, så dine dækningsbidrag stiger. Du kan enten:
-
- Finde en ny leverandør – Clever Cost kan foreslå dig potentielle nye grossister
- Mindske forbruget af råvarer i dine retter
-
- Du kan hæve dine priser samtidig med at du mindsker dine omkostninger:
At nøjes med at hæve priserne på menuen er også en mulighed. Dette kan dog lede til et lavere salg af retter, da kunderne vil finde andre steder at købe deres burger, pizza eller lignende. Nemadvokat.dk anbefaler, at du derfor mindsker virksomhedens omkostninger eller kombinerer metoderne, ved at mindske omkostningerne og hæve priserne en lille smule.
- Du kan mindste dine omkostninger, så dine dækningsbidrag stiger. Du kan enten:
Er du klar til at tage din restaurant til næste niveau? 🚀
Her hos Clever Cost giver vi dig lige nu muligheden for at prøve vores system gratis i 30 dage. Ønsker du hjælp til opsætning af dine retter, står vi klar til at hjælpe dig enten fysisk, via vores live-chat eller over telefonen. Vi glæder os til at hjælpe dig og din forretning.
Prøv Clever Cost gratis i 30 dage uden krav om binding eller kreditkort. Du får fuld adgang til alle funktioner med det samme.
Photo by Sides Imagery.