Fra restaurant til en kæde af spisesteder

Thomas Hahn-Petersen
Thomas Hahn-Petersen
COO & Co-founder @ Clever Cost

Flere restauranter kan være udfordrende 😲

Det kan, som restauratør med en velfungerende restaurant, være udfordrende at skulle gå fra én restaurant til en kæde af restauranter. For hvordan får du gang i endnu en restaurant eller flere, samtidig med at du holder liv i den første? Der findes mange faktorer, du skal være opmærksom på, når du vil starte en kæde af restauranter. 

Hvilke faktorer skal du være særdeles opmærksom på?

Din restaurant – succes eller fiasko? ⚖

Disse faktorer inkluderer alt fra leverandører, indkøb, økonomistyring, IT, teknologi samt effektiv drift til brandidentitet og markedsføring.

Din nuværende restaurant forhåbentligt har været en succes. Derfor bør markedsføringen for en ny restaurant nødvendigvis ikke blive et problem. Det samme gælder selve brandidentiteten for din virksomhed. Vi råder alligevel til, at du får set på din nuværende restaurants brandidentitet, så du er sikker på, at den går på tværs af alle dine restauranter, hvis du vil gøre konceptet til en kæde.















Skalerbarhed og langsigtet strategi 🚀

Ekspansion og skalerbarhed går hånd i hånd, når du skal åbne en kæde af restauranter. For inden du går i gang med at planlægge åbningen af flere restauranter, skal du være sikker på, at din nuværende forretningsmodel og koncept er skalerbar. Kan den reproduceres flere steder uden at miste kvalitet og kundetilfredshed? Det kan også være, at du vil åbne en ny restaurant med et andet koncept. Her gælder mange af de samme retningslinjer.

Kan din koncept skaleres, er det en rigtig god idé, at du får udviklet en langsigtet vækststrategi. Vækststrategien fungerer som en plan eller grundtegning for din etablering af flere restauranter. Den skal derfor inkludere strategiske steder for åbning af dine nye restauranter samt mulighederne for franchise eller partnerskab.

Franchise eller partnerskab? 🤔

Hvis du beslutter, at dit koncept skal være et franchise, er retningslinjer for brandidentitet essentielt, så du sikrer, at dit gode koncept bliver videreført korrekt af franchisetagerne, som er de egentlige ejere af restauranten. Indgår du i stedet i et partnerskab, er det vigtigt at forventningsafstemme drifts- og arbejdsopgaver med din nye medejer. 

Du kan selvfølgelig også stå for det hele selv, men dette kræver struktur og hjælp fra digitale systemer, da du ikke kan være flere steder på én gang.

Effektiv drift 🎯

Som restauratør er det altid vigtigt at have en effektiv drift i sin virksomhed. Denne effektivitet bliver endnu vigtigere, når det kommer til en kæde af restauranter, da der skal holdes styr på langt flere leverancer og indkøb samt forskellige budgetter og momsregnskaber.

Effektivisering og økonomistyring 📈 

For at sikre effektivisering på tværs af dine restauranter, er det en god idé at optimere din driftsmodel. Driftsmodellen dækker alt fra levering af ingredienser og inventar til arbejdsstyring og kundeservice.

I forhold til arbejdsstyring og kundeservice kan det være en god idé at standardisere diverse procedurer og retningslinjer. Det kunne f.eks. være, hvordan der tages imod kunderne, når de ankommer til restauranten eller hvordan kunderne behandles og serviceres, imens de er i restauranten.

Få lavet opskrifter til servicen og driften af restauranten, så alle ansatte har helt styr på, hvilke arbejdsopgaver de har, og hvordan man opholder en god kundeservice. Derudover kan en standardmenu for kæden være en god løsning, da det både gør det nemmere at bestille varer fra leverandører, men samtidig også sikrer kunderne en ensartet oplevelse på alle restauranter.

Med en ensartet menu på alle restauranterne åbner du også op for muligheden for at lave faste aftaler med dine råvareleverandører. På denne måde sikrer du konsekvente og rettidige leverancer til alle dine restauranter. Samtidig ved du også nogenlunde, hvor meget eller hvor lidt der skal bestilles af hver råvare og på længere sigt hvor ofte, hvis salgstallene er forskellige for dine restauranter.

Endnu en god måde at optimere din driftsmodel på er, at implementere en effektiv økonomistyringsproces. En effektiv økonomistyringsproces overvåger indtægter, omkostninger og overskud på tværs af dine restauranter. Samtidig sikrer den dig også en rentabel virksomhed, så du altid har sorte tal på bundlinjen.

Ingen skalering uden Clever Cost 🦸‍♀️

Det kan være angstprovokerende og tidskrævende at gå fra én restaurant til en kæde af restauranter. Der er mange faktorer at tage højde for. Det gælder både markedsføring, brandidentitet, langsigtet strategi og optimering af driftsmodellen. 

For at gøre økonomien på tværs af restauranterne mere overskuelig, kan du benytte dig af Clever Cost, der giver et dynamisk overblik over dine udgifter, leverandører, produkter og overskudsgrader samtidig med, at du digitaliserer dine fakturaer.

Clever Cost giver dig kort sagt muligheden for at skalere din restaurant og for at være flere steder på én gang. 

Du kan eksempelvis indsætte dit menukort, så Clever Cost automatisk overvåger din dækningsgrad på tværs af dine restauranter i real time. Eller du kan integrere med dit bogføringssystem, så dine fakturaer automatisk kommer i orden og bliver bogført. Clever Cost kan anbefale dig de bedste leverandører og sikrer, at du ikke betaler for meget for dine råvarer.

Du kan derfor fokusere på markedsføringen af din virksomhed samt en langsigtet strategi, imens vi holder styr på økonomien på tværs af restauranterne.

Vil du skalere din restaurant? 🤩

Vi vil rigtig gerne hjælpe dig med at holde overblikket, så du kan åbne flere restauranter med ro i maven. Faktisk, kan du prøve vores system gratis i 30 dage, så du kan se, hvad Clever Cost kan gøre for din forretning. 

Clever Cost er et dansk udviklet system med dansk support, så du er i trygge hænder, hvis du får brug for hjælp. Vi kan anbefale at skrive i vores live-chat, når du er logget ind i systemet.

Lad os sammen gøre din lækre restaurant til et succesfuldt forretningsimperium.

Prøv Clever Cost gratis 30 dage.

Du kan også høre hvad Cafe Korn har at sige om os. 😍

Calculate your take-away costs

Play Video

Creation of product types

Play Video

Create your sale items

Play Video

Link your duplicate products

Play Video

Integrate with E-conomic

Play Video

Using the Invoice scanner

Play Video