Moms, what the..

Thomas Hahn-Petersen
Thomas Hahn-Petersen
COO & Co-founder @ Clever Cost

Moms kan være en gåde ⁉ 

Moms kan for mange nye restauratører være en kæmpe gåde. For hvad er forskellen på købsmoms og salgsmoms? Hvilken påvirkning kan disse to have på virksomhedens økonomi, hvis man ikke har styr på tallene for disse? Samtidig skal der også være styr på, hvornår det er tid til at betale moms eller få moms tilbage fra SKAT.

Så, hvad er moms egentlig?

Moms: ven eller fjende? ⚖

Som virksomhedsejer er du forpligtet til at føre regnskab over din moms. Virksomhedens momsregnskab viser, om du skylder penge eller skal have penge tilbage.

Moms er en forkortelse for meromsætningsafgift. Det er en statslig afgift, altså et skattetillæg, der pålægges køb og salg af serviceydelser eller produkter og  beregnes ud fra prisen på den enkelte vare eller ydelse. Der tillægges som regel 25% moms på varer og ydelser her i Danmark.

Så fik vi det på plads!

moms-balance






















Photo by Sora Shimazaki

Hvordan er det nu med salgspriser og moms? 🤔

Salgsmomsen er den moms, som du tillægger dine salg. Når virksomheden derfor foretager et salg, er den forpligtet til at opkræve 25% i salgsmoms på den vare/ret, der sælges. Sælger du derfor en kebabpizza til en kunde, så er du forpligtet til at lægge 25% oven i pizzaens salgspris.

Salgspris ekskl. moms + (salgspris ekskl. moms * 0,25) = Salgspris i alt

 

Har du eksempelvis en kebabpizza med en salgspris på 80 kr., så vil din salgspris inkl. moms være følgende:

80 + (80 * 0,25) = 100 kr.

Købsmomsen er den moms, som du skal betale, når du indkøber produkter. Dette skyldes, at den grossist, som du køber dine produkter fra, også skal opkræve moms, og du skal betale den. Det er dermed den afgift, som leverandøren har lagt oveni sin salgspris. 

Når du køber en vare, betaler du 20% af varens pris i moms. Dette skyldes, at momsen allerede er lagt oveni, når du køber varen. For at få salgsprisen uden moms, skal du trække 20% af den samlede købspris fra.

Salgspris i alt – (salgspris i alt 0,20) = Salgspris ekskl. moms

 

Køber du eksempelvis 5 iceberg salathoveder ind til en samlet salgspris på 200 kr, så vil din samlede indkøbspris eksklusiv moms være følgende:

200 – (200 x 0,20) = 160 kr.

Afregning og indberetning af momsregnskab 📊  

Alle danske virksomheder aflægger hvert eneste år et momsregnskab. Momsregnskabet er en beregning af, hvor meget virksomheden enten skal betale eller have tilbage i moms. Det består derfor både af købs- og salgsmoms, og skal indberettes til Skattestyrelsen. 

Når du laver et momsregnskab, skal det være opdelt. Det skal tydeligt fremgå hvilke varer og ydelser, som virksomheden har solgt, samt hvilke varer og ydelser, der er blevet købt ind. Det gør det både muligt og nemmere at tjekke op på, om momsafregningen er udført korrekt.

Din virksomheds momsregnskab skal opgøres periodevis. Hvor lange disse momsperioder er, afgøres af virksomhedens omsætning. Regnskabet kan dermed have en periode på enten en måned, et kvartal eller et halvt år.

🔹 Omsætter din virksomhed for 0-5 millioner kroner årligt, er virksomhedens momsindberetningsperiode hvert halve år.

🔹 Omsætter din virksomhed for mellem 5 og 50 millioner kroner, er virksomhedens momsindberetningsperiode hvert kvartal.

🔹 Omsætter din virksomhed for over 50 millioner kroner, er virksomhedens momsindberetningsperiode hver måned.

De fleste virksomheder, og især nye virksomheder, indberetter som udgangspunkt moms hvert kvartal.

Når du skal indberette virksomhedens moms, skal du gøre det på SKAT’s hjemmeside. Dette gør du ved at logge ind på TastSelv Erhverv. Her indberetter du din købsmoms og salgsmoms for den gældende regnskabsperiode.

Når du har indtastet tallene, får du vist en kvittering på skærmen. Kvitteringen viser enten, hvor meget du har til gode, eller hvor meget du skal betale. Hvis du i den gældende regnskabsperiode hverken har købs- eller salgsmoms, skal du stadig indberette det hos SKAT – det hedder i stedet en nulindberetning.

loeb-fra-moms

Automatisk momsberegning to the rescue 🚀

Lidt overvældet? Bare rolig! 

Det kan være uoverskueligt og tidskrævende at skulle opstille og indberette din virksomheds momsregnskab. Der er mange tal at forholde sig til. Samtidig skal regnskabet også være opdelt og udregnet til perfektion, før du indberetter det til SKAT. 

For at gøre virksomhedens økonomi mere overskuelig, kan du benytte dig af Clever Cost, der giver et dynamisk overblik over dine udgifter, leverandører, produkter og overskudsgrader samtidig med, at du digitaliserer dine fakturaer.

Vi udregner automatisk din købsmoms, så du til enhver tid har overblik over den moms, som du har til gode. Indsætter du din salgsmoms i systemet, kan du hele tiden følge med i momsregnskabet, så du undgår ubehagelige overraskelser.

Clever Cost har mange fordele 😎

Clever Cost er et system, der er skræddersyet til dig som restauratør. Vi ved at moms kan være en hovedpine, derfor er vi glade for at kunne tilbyde dig en langt lettere løsning. Systemet kan derudover hjælpe dig med en lang række af dine andre udfordringer med at drive restaurant, eksempelvis udregning af dine dækningsgrader.

Vi kører lige nu med en gratis prøveperiode på 30 dage, hvor vi står til rådighed for at hjælpe dig godt i gang. Måske ønsker du blot at bruge momsfunktionen eller også vil du vide mere om hele systemet. Uanset hvad, skal du ikke tøve med at kontakte os. Lad os sammen tage din forretning til næste niveau ?

Prøv Clever Cost gratis i 30 dage.

happy-female-chef

 

Calculate your take-away costs

Play Video

Creation of product types

Play Video

Create your sale items

Play Video

Link your duplicate products

Play Video

Integrate with E-conomic

Play Video

Using the Invoice scanner

Play Video